سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

نخ سردوز یا نخ تراویرا

مقدمه

یکی از نکات اساسی و مهم در خیاطی، داشتن دوختی تمیز و زیبا می‌ باشد. دوخت ظریف و مرتب امضاء خیاط بشمار می‌رود. و برای رسیدن به آن یکی از نکاتی که باید رعایت کرد، پاک‌ دوزی درزهای داخل لباس می‌‌باشد.
روش‌‌های متفاوتی برای پاک دوزی وجود دارد که یکی از آن ‌ها، سردوز زدن است. از آنجایی که برای انجام صحیح هر کاری به ابزار مخصوص همان کارنیز احتیاج داریم، برای سردوز زدن درزها نیز چه با دست و چه با چرخ سردوز، به نخ سر دوز نیازمندیم.

سردوز - نخ سردوز

نخ سردوز

نخ سردوز که به نخ استرچ و یا نخ ترویرا نیز شهرت دارد، عموماً ساخته شده از الیاف پلی استر است و از مقاومت بالایی برخوردار می‌‌باشد.
این نخ، یکی از پرمصرف‌ترین نخ ‌ها در خیاطی می‌باشد که بسیار سبک‌ وزن بوده و کاربردهای فراوانی نیز دارد. رنگ‌‌های سفید و مشکی نخ سردوز، بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می‌‌گیرد و به‌ صورت قرقره‌های چند گرمی تا دوک‌‌های بزرگ یک کیلویی و یا بیشتر به فروش می‌‌رسد. البته رنگ بندی این نخ بسیار متنوع و کامل است چیزی در حدود ۵۰ رنگ زیبا که مات بوده و درخشش ندارند.

کاربردهای نخ ترویرا

نخ‌‌های سردوز، نخ‌هایی بسیار مستحکم و مقاوم هستند و در سایزها و نمره‌‌های متفاوت، برای انجام کارهای مختلف تولید شده‌اند. این نخ ابتدا در وزن‌‌های ۴ تا ۵ کیلوگرمی تولید می‌ شود و سپس به کمک دستگاه شوایتر به دوک‌های کوچک ‌تر تبدیل می‌‌گردد. نخ ترویرا مناسب برای بافت و دوخت با انواع ماشین‌‌های بافندگی و چرخ‌های سردوز و زیگزاگ می‌‌باشد.
از نخ سردوز برای انواع نازک دوزی مانند تی‌ شرت و لباس، تولید پارچه پرده ‌ای، پارچه رو مبلی، فاستونی و… بهره می‌‌گیرند. همچنین به‌خاطر وزن کم و ظرافت آن در جوراب بافی نیز استفاده‌‌های گسترده ‌ای دارد.

نخ تراویرا - نخ سردوز

عوامل موثر در قیمت نخ سردوز

ایران یکی از بزرگ ‌ترین تولید کنندگان نخ ترویرا در دنیا بشمار می‌‌رود، که تولیداتش از کیفیت بالایی حتی گاهاً نسبت‌ به موارد مشابه خارجی، برخوردار است.
قیمت این محصول بسته به عوامل متعدد، دارای نوساناتی است. ازجمله این عوامل می‌توان به رنگ نخ، نمره یا ضخامت نخ سردروز، درجه کیفیت نخ سردوز، برند محصول و وزن انتخابی برای نخ سردروز اشاره نمود. با تغییر در هر یک از موارد، قیمت تمام شده‌ ی‌نخ نیز دچار تغییر و نوسان می‌‌شود.

دلایل پاره شدن نخ سردوز

همانطور که می‌ دانیم سردوز زدن درزهای لباس، از ریش شدن پارچه جلوگیری کرده و جلوه‌ ی‌زیباتری به کار می‌‌بخشد. اما برخی دلایل هست که در صورت عدم رعایت، باعث پاره شدن مدام نخ می شود . که هم کندی روند تولید را در پی دارد و هم از زیبایی نهایی کار می‌‌کاهد.
ازجمله این عوامل می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
مناسب نبودن سایز سوزن : باید بدانیم که برای هر نوع نخ و برای هر چرخ‌ خیاطی، سوزن مخصوص همان نیز وجود دارد. که از نظر سایز و ویژگی‌‌های ظاهری با یکدیگر متفاوت‌اند. نداشتن اطلاعات درست درباره این ‌موضوع و انتخاب نامناسب سوزن برای چرخ، باعث پاره شدن مداوم نخ حین دوخت می‌ شود و زحمت دوخت را چند برابر می‌‌کند.
یکی دیگر از دلایل پاره شدن نخ سردوز، داغ شدن بی‌ اندازه سوزن و نخ، در اثر استفاده طولانی‌ مدت از چرخ می‌ باشد. که این افزایش دما، مقاومت نخ سردوز را پائین می‌‌آورد و باعث پارگی آن می‌گردد.
وجود گرد و غبار و پرز در مسیر عبوری نخ ترویرا در چرخ از دوک تا سوزن نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌‌تواند باعث شود کشش نخ به‌ سختی انجام گیرد . و در اثر وارد شدن همین کشش اضافه، نخ مقاومت خود را از دست داده و پاره می‌شود.
درهم پیچیدگی نخ هم حین کار می‌‌‌تواند عاملی برای پاره شدن آن باشد. که برای جلوگیری از این اتفاق می‌‌توان از آنتن‌های تک ‌شاخ و سه شاخ برای قرار دادن دوک ‌های نخ سردوز روی آن و هدایت نخ ‌ها در مسیری جداگانه در کنار چرخ سر دوز استفاده نمود.
تمامی عوامل عنوان‌ شده می‌‌تواند در صورت عدم رعایت، باعث پارگی نخ شود و سرعت و کیفیت کار را کاهش دهد.

نحوه خرید نخ ترویرا

خرازی یاس رنگ بندی کاملی از نخ سردوز، با حجم‌‌های متفاوت قرقره ‌ای، ۲۰۰ گرمی و ۵۰۰ گرمی را برای شما عزیزان فراهم آورده است. می‌‌توانید با مراجعه به سایت و پیج این فروشگاه، انواع آن را مشاهده نمایید . همچنین می توانید با ثبت سفارش خریدی راحت و مقرون‌ به‌ صرفه را با اطمینان خاطر انجام دهید. این مجموعه تخفیفات بسیار هیجان‌ انگیزی برای شما دوستان در نظر گرفته ‌است که لذت خرید را دوچندان می‌‌کند.

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس