سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

نخ زری دار

تاریخچه نخ زری‌ دار

زری‌ بافی، یکی از هنرهای اصیل و ملی ایرانی است که قدمت آن به بیش از دوهزار سال پیش می‌ رسد. طوری که بهترین و شکیل‌ترین پارچه‌‌های زری‌دار، به دست هنرمندان خوش ‌ذوق این سرزمین تولید می‌ شد و پارچه‌‌های ابریشمی زری‌ دار ایران، در سایر کشورها و قاره ‌ها از شهرت بسیاری برخوردار بوده ‌اند.
نخ ‌های به ‌کار رفته در این هنر، به ‌خاطر وجود الیاف طلا و نقره در آنها، بسیار براق و درخشان بوده و صنایع و پارچه‌‌های تولید شده با آنها، به‌ عنوان جامعه پادشاهان و درباریان، همچنین به‌ عنوان هدایای گران ‌بها برای پیش کش از سوی سرمایه داران، به کار می‌ رفته ‌است. این نخ ‌ها، نخ‌ فلزی، نخ زرک یا نخ زری دار، نامیده می‌‌شدند.

نخ‌های فلزی زری‌ دار (نخ زرک)

نخ‌های فلزی زری‌ دار، نخ ‌هایی هستند که در ساخت آنها از فلزات براق برای جلوه و درخشندگی بیشتر، استفاده می‌شود. این نخ ‌ها در انواع مختلف مغزی‌دار و بدون مغزی و در جنس‌های متفاوتی عرضه می‌گردد.
الیاف فلز، با ریسندگی و تاب دادن، به نخ‌‌های فلزی زیبایی تبدیل می‌‌شوند. ترکیب این نخ ‌ها با الیافی مانند پنبه، پلی استر، نایلون، پشم و… نخ‌‌های جدید و براق متفاوت زری‌ دار را شکل می‌دهد.
در گذشته این نخ ‌ها به ‌صورت ابریشمی و با روکش طلا و نقره به رنگ‌ها طلایی و نقره‌‌ای تولید می‌‌شده، اما امروزه با پیشرفت در زمینه تولیدات نخ، رنگ‌ها و جنس ‌های مختلف و البته مقرون ‌به‌ صرفه‌تری از این نخ با ضخامت و کیفیت ‌های گوناگون، با همان جلوه و براقیت تولید شده‌ است، که هم برای دوخت‌های دستی مناسب است و هم برای استفاده با چرخ‌‌های صنعتی.

کاربردهای نخ زری‌ دار

نمره و ضخامت‌های نخ زری دار از ۱/۰ میلی‌ متر تا ۱ میلی ‌متر متغیر است و در انواع هنرها و دوخت‌ها برای جذابیت و زیبایی بیشتر اثر، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
نخ ‌های گلابتون، نخ روتکس، نخ نقده، نخ لمه و… همگی از دسته نخ‌‌های فلزی به شمار می‌ روند.
نخ‌های زری‌دار یا روتکس، بسیار سبک بوده و از ظرافت بالایی برخوردارند. از آنها هم برای دوخت‌های دستی و هم گاهاً برای کار با چرخ ‌های خیاطی استفاده می‌‌شود.
نخ‌‌های روتکس برای دوخت انواع اپلیکه‌ها روی لباس، تزیینات روی جانماز و سجاده، انواع زری‌ دوزی‌ها، گلدوزی ‌های ظریف، ایجاد طرح‌‌های زیبا روی پارچه ‌های ترمه، سوزن دوزی‌ها، تزیین لباس‌ها به ویژه لباس‌های سنتی، تولید انواع اسکاچ، دوخت‌های تزیینی حاشیه‌ ی‌حوله‌‌ها، انواع منجوق ‌دوزی و سرمه دوزی‌ها و… به‌ کارگرفته می‌‌شود.

نخ زری دار - کاربرد نخ زری دار - نخ روتکس

نحوه خرید نخ زری‌دار

خرازی یاس انواع نخ زری‌دار، زرک یا روتکس را با کیفیت عالی خارجی و ایرانی در فروشگاه‌‌های خود موجود دارد. برای خرید میی توانید می‌‌توانید با مراجعه به پیج و سایت این مجموعه، از رنگ بندی متفاوت آن دیدن کنید . سپس با مشخص نمودن رنگ و تعداد آن هر یک ٬ ثبت سفارش نمایید .

توجه داشته باشید که به دلیل نورپردازی و همچنین تفاوت در رنگ صفحات گوشی ٬ امکان اختلاف رنگ جزیی بین عکس محصول و اصل آن وجود دارد.

از مزایای خرید آنلاین از سایت مجموعه یاس ، تخفیفات جذاب و عالی آن می‌ باشد که برای شما عزیزان در نظر گرفته‌‌اند. همچنین درگاه پرداخت بانک ملت ٬ نماد اعتماد الکترونیک ٬وجود تنوع کم نظیر محصولات ٬ قیمت مناسب و … با هدف راحتی و اطمینان خاطر شما عزیزان فراهم آمده اند .

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس