سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

نخ قیطان

نخ قیطان

نخ‌های قیطان یا نخ گلابتون ضخیم، نخ‌هایی هستند متشکل از دو قسمت مغزی و رویه که قطر آنها بیش از ۱ میلی متر می‌باشد.
این نخ در هنر قیطانبافی که یکی از هنرهای اصیل بشمار می‌رود و برای زیباتر جلوه دادن لباس و انواع تزیینات منزل و صنایع مختلف کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هنر قیطان بافی امروزه بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، تهران، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان رواج دارد.

نخ قیطان - قیطان بافی - کاربرد قیطان

کاربردهای نخ قیطان

این نخ‌ها در انواع قیطان تابیده و ساده، ضخیم و نازک، شکافدار و روکش‌دار موجود می‌باشد که هر کدام با قطر‌های متفاوت کاربردهای متفاوتی نیز دارند. از تزیین رومیزی و کوسن، حاشیه دوزی لباس‌ها، دوخت لباس‌های سنتی، بند کیف و کفش گرفته تا صنایع خودروسازی برای روکش صندلی، در ورزش‌های مختلف به ویژه کوهنوردی و صخره نوردی برای انواع طناب‌ها و اتصالات و یا صنایع دریایی به عنوان بند پرچم و یا طناب بوکسل قایق‌ها، صنایع نظامی و… هزاران هزار صنعت و هنر دیگر کاربردهای بسیار فراوانی دارد.
نخ‌های قیطان بسیار مقاوم هستند و در بعضی از انواع آن خاصیت کشسانی وجود دارد.
در صنعت پوشاک و صنایع دستی بیشتر از سایزهای ظریف و کوچک‌تر این نخ بهره می‌گیرند.
این نخ‌ها هم به صورت طبیعی، قیطان ابریشمی و قیطان کتان و هم به صورت مصنوعی، قیطان پلی استر و قیطان پلاستیکی.. تولید می‌شوند.

نخ قیطان - کاربرد نخ قیطان

نخ قیطان کتان

قیطان کتان از یک مغزی در مرکز و تعدادی رشته نخ نازک‌تر در اطراف آن تشکیل شده که جنس نخ‌ها از کتان بوده و به شکل بافته شده و مرتب دور تا دور مغزی را می‌پوشانند. نخ‌های کتان قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند به همین جهت نخ قیطان کتان در رنگ بندی بالا و متنوع و البته بسیار زیبا در بازار یافت می‌شوند.
این نخ از مقاوم‌ترین انواع نخ‌ها می‌باشد که مصارف بیشماری دارد.
به عنوان بند هودی و شلوار، بافت انواع سبد و گلدان، کیف، انواع کفش، کش ورزشی، طناب و ‌… کاربرد دارد.
نخ قیطان کتان در سایز‌های متنوع و با قابلیت کشسانی مختلف تولید شده و هر کدام برای مصارف خاصی به کار گرفته می‌شود.
نخ‌های قیطان هم برای کار با چرخ مناسب است و می‌توان انواع کیف، سبد و… را به کمک پایه مناسب قیطان دوزی تهیه نمود و هم به کمک چسب حرارتی و با دست، وسایل تزیینی و کاربردی ساخت.
نخ قیطان کتان، یکی از پر مصرف‌ترین انواع نخ قیطان بشمار می‌رود و از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

نخ قیطان پلی استر

نخِ قیطان پلی استر نیز از یک مغزی در مرکز و چندین رشته نخ پلی استر در اطراف آن تشکیل شده است . نخ‌ها به صورت بافته شده و مستحکم اطراف مغزی را پوشانده و نخ منسجم و محکمی را ایجاد می‌کنند.
این نخ از مقاومت بالایی در برابر سایش و مواد شیمیایی برخوردار است .همچنین به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهند و یا بافت آن اسیب نمی‌بیند. قیطان ولی استر در مقابل اشعه ماوراء بنفش، رطوبت و کپک زدگی بسیار مقاوم است و به سرعت دچار پوسیدگی و خرابی نمی‌شود.
به خاطر چنین ویژگی‌هایی این نخ گزینه‌ای عالی برای بافت انواع تاب ریلکسی و به طور کلی بافت‌هایی که نیاز به استحکام بالای نخ دارد، می‌باشد.
نخهای قیطان پلی استر در رنگبندی بسیار متنوع و جذاب تولید شده و ویژگی‌های یک نخ باکیفیت از جمله ثبات رنگ، استحکام، شفافیت و یکنواختی را دارا می‌باشد.

نخ قیطان ماکارونی

نخ ماکارونی یکی از انواع قیطان است با ضخامت کم، که برای بافت انواع زیورالات، دستبند، گوشواره، گردنبند، بسته بندی انواع جعبه هدیه، خامه دوزی، تزیینات روی مکرومه بافی، حاشیه دوزی روسری، شال، کوسن و… بکار می‌رود.
جنس نخ ماکارونی از پلی استر بوده و بافت گردی دارد. این نخ بخاطر ظرافتی که دارد ( قطری حدود۲ میلی متر ) در بسیاری از کارهای هنری ظریف و تزیینی قابل استفاده است و رنگبندی فوق العاده‌ای دارد. فقط کافیست از تخیل خود استفاده کرده، طرح‌ها و اشکال جدیدی از هنر را ارائه دهید.

نخ قیطان تخت شیاردار

این نوع قیطان به واسطه ی‌شیاری که در وسط آن وجود دارد به این نام خوانده می‌شود. و برای تزیین روی لباس و پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قیطان شیاردار تخت را می‌توان روی قسمت مورد نظر قرار داده و از قسمت وسط شیار روی پارچه با نخ نازک دوخت بخیه زد و متصل نمود.
نخِ قیطان شیاردار در رنگبندی متنوع برای انواع کارهای هنری و بیشتر به صورت رودوزی کاربرد دارد.

نخ قیطان تابیده ابریشمی

یکی از انواع نخِ قیطان که از چند رشته نخ باریک‌تر ابریشمی قیطانی تشکیل شده و به وسیله دستگاه به یکدیگر تابیده شده‌اند.
این نخ با بافت ابریشمی و جذاب و رنگ‌های براقی که دارد، در ساخت انواع زیر بشقابی، سبد، ساخت لوازم تزیینی و… کاربرد دارد. نخهای قیطان ابریشمی هم به صورت تک رنگ و هم ترکیب دو رنگ تابیده به هم و زری‌دار تولید شده است. این ترکیب رنگی باعث جذابتر شدن آن شده است.

نحوه ی‌خرید آنلاین انواع نخ قیطان

انواع نخهای قیطان در رنگبندی متنوع و با کیفیت و قیمت عالی در خرازی یاس موجود می‌باشد. برای خرید به صورت کلی و جزیی می‌توانید به سایت و یا پیج این فروشگاه مراجعه کرده و از تخفیفات ویژه ی‌خرید آنلاین برخوردار شوید.

توجه داشته باشید به علت تفاوت درتعداد پیکسل های صفحات گوشی ٬ امکان تفاوت رنگ یک درجه ای هنگام خرید آنلاین محصولات وجود دارد.
این فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک و درگاه بانک ملت می‌باشد. پس با خیال راحت می‌توانید آنلاین خرید کنید و لذت ببرید.

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس