سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

پایه چرخ خیاطی

پک 32 عددی پایه چرخ خانگی

مقدمه

با پیدایش چرخ خیاطی جهش بزرگی در صنعت پوشاک و تولیدات لباس صورت گرفت و سرعت تولیدات بسیار افزایش یافت اما از آنجا که انسان مدام به دنبال تنوع و زیبا آفرینی است و با پیشرفت صنعت مد ، خیاطان با ایجاد دوخت های متفاوت روی لباس و محصولات خود سعی در عرضه تولیدات جدید و نوآوری در مدل ها گذشته را داشتند .

رفته رفته با تنوع مدل های دوخت و استقبال مصرف کنندگان دوخت ها شکل متفاوتی به خود گرفتند و جذاب تر شدند و البته زمان برتر . برای افزایش سرعت دوخت و تمیزی بیشتر کار پایه هایی طراحی و تولید شدند که با اتصال روی چرخ خیاطی می توان انواع دوخت را به صورت جداگانه با سرعت و دقت بیشتری انجام داد .

امروزه پایه چرخ خیاطی یکی از اجزای مهم چرخ به شمار می روند. که در زیر سوزن قرار گرفته وسبب می شود بتوانیم دوخت های مختلفی را روی پارچه اجرا کنیم.

به طور پیش فرض روی تمام چرخ های خیاطی پایه ساده نصب می باشد اما برای ایجاد تنوع در دوخت می توانیم پایه های دیگری هم تهیه کنیم .

البته کار برخی از پایه ها را به کمک پایه ساده هم می توان انجام داد. اما استفاده از پایه های کمکی ، هم باعث تمیزتر شدن و یکدست شدن دوخت می شود و هم سرعت عمل دوخت را بالا می برد.

برای چرخ های صنعتی و خانگی پایه های کمکی بسیاری به صورت جداگانه طراحی شده اند که در نوع صنعتی پایه ها غالباً پیچی و در چرخ های خانگی هم به صورت پیچی و هم فشاری می باشند .

جنس پایه ها عموماً فلزی و در بعضی موارد پلاستیکی می باشد . در ادامه به توضیح مختصری راجع به برخی پایه ها می پردازیم.

برخی از انواع پایه های کمکی چرخ های خانگی

– پایه چرخ جا دکمه

دکمه یکی از موارد پرکاربرد در لباس ها می باشد که برای بسته شدن آن به جا دکمه نیاز است . این پایه به ما کمک می کند که بتوانیم در کمترین زمان جادکمه های تمیز و یک اندازه ای را ایجاد کنیم .

در وسط این پایه مستطیل تو خالی وجود دارد که

دوخت در آن قسمت انجام میگیرد.

پایه جا دکمه زن در دونوع پیچی و فشاری و در انواع فلزی و پلاستیکی موجود می باشد .

پایه جادکمه فلزی چرخ خانگی (پیچی)

پایه چرخ سردوز

این پایه با ایجاد دوخت زیگزاکی می تواند از ریش شدن کناره های پارچه جلوگیری کند و اطراف برش ها را سردوز بزند . این پایه نسبت به دستگاه سردوز از تنوع دوخت کمتری برخوردار است و فقط از زیگزاگ برای سر دوز استفاده می کند اما برای دوخت های خانگی بسیار مناسب است.

پایه سردوز چرخ خانگی (فشاری)

پایه سردوز خانگی هم به صورت فشاری و هم پیچی موجود می باشد.

پایه چرخ نوار اریب

همان طور که می دانید نوار اریب می تواند کناره های دوخت را تمیز تر جلوه داده و ریشه های اطراف برش ها را بپوشاند . اما دوخت آن نیازمند دقت بالایی است.

به کمک پایه نوار اریب می توانیم به راحتی نوار اریب را در لبه های لباس و یا پارچه و وسایل آشپذخانه و … بدوزیم و یا لبه های داخلی زاپاس را برای تمیزی بیشتر با نوار اریب بپوشانیم.

پایه نوار اریب چرخ خانگی (فشاری)

این وسیله قابلیت تنظیم شدن برای سایزهای مختلف نوار اریب را دارد.

پایه لول چرخ خانگی

پایه لول یا لب لول یا لب برگردان . این پایه برای برگرداندن لبه های پارچه که پرز پرز و ریشه است به کار می رود . پایه لول خانگی در دوسایز پهن و باریک وجود دارد که به کمک آن می توانیم هر اندازه که می خواهیم لبه پارچه را تو داده و به راحتی بدوزیم .

این پایه در دو شکل پیچی و فشاری موجود می باشد

پایه لول چرخ خانگی (پیچی)

پایه چرخ پس دوز

در برخی از قسمت های لباس برای زیبایی و جذابیت بیشتر کار ، نباید دوخت پیدا باشد که در این قسمت ها از دوخت پسدوز استفاده میکنیم.

پس دوزی یا دوخت مخفی از قسمت زیر لباس و با نخ همرنگ پارچه انجام می شود . مانند دوخت پایین پای  شلوار مردانه . که البته دوخت دشواری است.

پایه پسدوزی ، ابزاریست که این کار را به راحتی و با سرعت برای ما انجام می دهد و در نهایت دوخت تمیز و زیبایی را ارائه می کند.

پایه چرخ غلتک دار

پایه غلتک دار یا پایه دوخت چرم و یا پایه ضخیم دوزی . این پایه مناسب برای دوخت انواع چرم مصنوعی و پارچه های جین و… می باشد .

دوخت این پارچه ها با پایه معمولی بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن می باشد اما به دلیل وجود غلطک روی پایه ، حرکت پایه روی پارچه راحتتر انجام می شود و دوخت امکان پذیر می شود.

این پایه به صورت فلزی و پیچی موجود می باشد.

پایه غلطک دار چرخ خانگی (پیچی)

– پایه چرخ زیپ

زیپ ها به سه دسته کلی زیپ مخفی ، زیپ های دوطرفه و زیپ های کاپشنی تقسیم می شوند.

کلیه ی مدل های زیپ را می توان با پایه های ساده نیز دوخت اما برای راحتی و سرعت بیشتر و تمیزتر شدن کار می توان از انواع پایه مخصوص همان مدل زیپ استفاده کرد .مانند پایه زیپ یک طرفه ، پایه زیپ مخفی و پایه زیپ دوطرفه .

پایه زیپ ژانومه چرخ خانگی (فشاری)

پایه چرخ زیپ مخفی

زیپ مخفی به خصوص در میان بانوان به علت دید کمتر و تمیزتر جلوه کردن لباس طرفداران زیادی دارد اما دوخت آن به علت ظرافت زیپ و اینکه نباید از سمت بیرون دید داشته باشد نسبت به سایز زیپ ها دشوار تر است.

استفاده از پایه زیپ مخفی به ما کمک می کند تا بتوانیم به راحتی یک زیپ مخفی تمیز بدوزیم .

این پایه هم به شکل فلزی و هم پلاستیکی در بازار وجود دارد.

پایه زیپ مخفی پلاستیکی چرخ خانگی (پیچی)
پایه زیپ مخفی چرخ خانگی (فشاری)

پایه چرخ زیپ یک طرفه

این پایه برای دوخت انواع زیپ ساده به صورت پایه زیپ یک طرفه از چپ و پایه زیپ یک طرفه از راست تولید شده اند. از این پایه ها می توان برای دوخت انواع کاپشن ، ژاکت ، مانتو و … برای راحتی و تمیزی بیشتر دوخت استفاده کرد .

پایه یکطرفه (چپ) چرخ خانگی (فشاری)

پایه دکمه زن

در تولیدی های لباس که قرار است روزانه تعداد بالایی دکمه دوخته شود ، بهترین روش برای دوخت مرتب و یکدست دکمه ها ، استفاده از پایه های دکمه زن می باشد که سرعت دوخت را به مراتب بالا برده و دوخت دکمه ها با یکدیگر مشابه و هماهنگ خواهد بود.

پایه جادکمه زن چرخ خانگی (فشاری)

پایه چین خانگی

به کمک این پایه می توان چین های ریز و یک دستی را روی پارچه ایجاد کرد و دوخت جذاب تری داشت .

چین های سوزنی برای انواع دامن ، یقه ، آستین ، تزیین وسایل آشپذخانه و …کاربرد دارد و باعث زیبایی بیشتر دوخت می شود . چین سوزنی را می توان به کمک پایه ساده هم انجام داد اما این پایه باعث راحتی بیشتر کار میشود.این پایه به صورت فلزی و پیچی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

پایه چین چرخ خانگی (فشاری)

پایه کار چرخ خیاطی

پایه ها ی ساده این امکان را فراهم می کند تا بتوانیم دوخت های ساده را اجرا کنیم و برای مرتفع کردن نیاز های روزانه و ساده ی خیاطی می باشد .

این پایه به دو صورت شکاف باز( همه کاره ) و شکاف نیمه باز وجود دارد . در نوع شکاف کاملاً باز می توان علاوه بر دوخت های ساده ، دوخت زیگزاک نیز انجام داد .

پایه ساده ژانومه چرخ خانگی (فشاری)

پایه تبدیل چرخ فشاری به چرخ پیچی

اتوماتیک تعویض پایه اهرمی یا مبدل چرخ فشاری به پیچی. به کمک این وسیله می توانید پایه های چرخ خیاطی را تنها با فشار یک اهرم تعویض کنید و خیلی راحت پایه مورد نظر را روی آن نصب کنید و دوخت را اجرا کنید. این پایه کمک میکند بدون نیاز به باز کردن پیچ ها پایه را تعویض کنید .

هولدر پایه چرخ خیاطی

هولدر یا نگهدارنده پایه وسیله ای است برای تعویض پایه های ساقدار یا پیچی چرخ خیاطی ، که روی انواع چرخ های خانگی و صنعتی قابل نصب می باشد .

به کمک این پایه دیگر نیازی به باز و بسته کردن پیچ برای تعویض نوع پایه نیست و به راحتی می توانید پایه را مانند چرخ های فشاری متصل کنید.

هولدر پایه چرخ خیاطی

– خط کش آهنربایی

دوخت صاف و دقیق در خیاطی نشانه ی کیفیت یک لباس و به طور کلی یک کار به شمار می آید و از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینکه بتوانیم مستقیم و با یک فاصله ی مشخص از لبه ی کار را بدوزیم نشانه ی مهارت ما در خیاطی می باشد که البته کار دشواریست و نیازمند تمرین بسیار.

خط کش های آهنربایی با آهنربای بسیار قوی که دارد به سطح کارپیشبر پارچه متصل می شود و این امکان را برای ما فراهم می کند که بتوانیم به راحتی دوختی صاف و یکدست داشته باشیم .

این وسیله باعث می شود پارچه از مسیر خود منحرف نشود و با یک فاصله ی مشخص از لبه ی کار بتوانیم دوختی صاف و تمیرز داشته باشیم.

خط کش آهنربایی کوچک

این مگنت های هدایت پارچه آهنربایی بوده و روی تمامی انواع چرخ های خیاطی قابل نصب می باشد ، اما اگر چرخ خیاطی ما در قسمت صفحه کارپیشبر قطعه ی فلزی برای چسباندن این مگنت ها نداشته باشد باید یک تکه فلز روی چرخ نصب کنیم و سپس خط کش را به آن بچسبانیم . این خط کش های آهنربایی راهنمای دوخت بوده و فاصله ی لبه ی پارچه تا دوخت را در سرتاسر کار یکسان نگه می دارد و یکی از مزایای این امر ثابت نگه داشتن میزان زاپاس ها در خیاطی ها می باشد. این خط کش ها در دو سایز کوچک و بزرگ موجود می باشد.

خرازی یاس انواع پایه های تبدیل چرخ خیاطی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی هم به صورت تکی و هم به صورت پک های ۳۲ عددی درفروشگاه خود موجود دارد .

این پک ها شامل ۳۲ عدد پایه با کیفیت فوق العاده می باشد که تمام نیاز خیاطان را به انواع دوخت و پایه به

طور کامل مرتفع می کند.

پایه های موجود در این پک ها عبارتند از :

  1. پایه ژرسه دوزی
  2. 2.پایه پس دوزی
  3. پایه سردوز
  4. پایه پولک دوزی
  5. پایه مروارید دوزی
  6. پایه سردوز فاف
  7. پایه رگه دوزی ۵ میل
  8. پایه ساده دوزی
  9. پایه قیطان دوزی
  10. پایه پلاستیکی
  11. پایه مروارید دوز بزرگ
  12. پایه تیکه دوزی
  13. پایه غلطک دار
  14. پایه زیپ مخفی
  15. پایه مغزی دوزی
  16. پایه ژانومه ۶۰۰۰
  17. پایه مادگی
  18. پایه رگه دوزی ۷ میل
  1. پایه درجه دار
  2. پایه لب تو
  3. پایه لب تو فاف
  4. پایه چین ۶۷۲
  5. پایه پس زن
  6. پایه رفو ژانومه
  7. پایه تکه دوزی فلز
  8. پایه رفو فاف قدیم
  9. پایه اریب۸۰۲
  10. پایه تکه دوزی ۸۰۲
  11. پایه ژرسه ۸۱۳
  12. پایه زیپ ۶۷۳
  13. پایه کش دوزی ۵ سوراخ
  14. پایه کش دوزی ۷ سوراخ

برخی از انواع پایه های کمکی چرخ های صنعتی

در چرخ های صنعتی به دلیل حجم گسترده ی کار ، استفاده از انواع پایه از این جهت که سبب سرعت بخشیدن به دوخت و تولیدات می شود حائز اهمیت است. این پایه ها همگی از نوع پیچی بوده و برای چرخ های راسته دوز مورد استفاده قرار میگیرد.

۱) پایه زیپ مخفی

 به کمک این وسیله می توان به راحتی انواع زیپ مخفی را با سرعت و دقت بالا دوخت و تمیزی ‌و یکدستی بیشتری در دوخت را تجربه کرد. این پایه پیچی بوده و روی چرخ های راسته دوز متصل میشود.

پایه زیپ مخفی چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۲) پایه مغزی دوزی صنعتی

در بازار نوار مغزی زیادی در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد . اما گاهی اوقات خیاطان حرفه ای و یا تولیدی ها برای دوخت انواع مدل ها نیاز به مغزی با رنگ و جنس و طرح خاصی دارند.

به کمک این پایه ها به راحتی می توان نوارهای مغزی دلخواه راتولید کرد. فقط کافیست یک تکه نوار مغزی دوزی را زیر پایه قرار داده و دوخت را اجرا کنید. این پایه ها سبب می شود که پارچه از زیر چرخ سُر نخورد و دوخت یکدست و مرتبی داشته باشیم و دوخت در سرتاسر مغزی صاف و ثابت بماند .

پایه مغزی دوزی چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۳) پایه نیش چرخ صنعتی

به وسیله ی پایه نیش می توانیم فاصله ی دوخت تا لبه ی کار را تنظیم کنیم و دوخت یکسانی در طول پارچه داشته باشیم .

این پایه در سایزهای مختلفی تولید شده که با انتخاب سایز پارچه می توان فاصله ی دوخت تا لبه ی کار را بر اساس نیاز تغییر داد .

این پایه همان دوخت صاف و سرتاسری را که در لبه ی یقه ها ، تیشرت ها ، سر آستین ها و مانتوها ، دوخت پارچه های مبلی و … وجود دارد ، ایجاد می کند .و به تمیز تر دیده شدن و زیبایی کار می افزاید .

پایه نیش چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۴) پایه لول صنعتی

پایه پیچ یا لب لول یا لب تو ، این ها اسامی ای است

که برای این پایه مصطلح می باشد.

به وسیله ی این پایه می توان لبه ی پارچه رابه صورت یکسان تا داد و دوخت زد . این پایه برای انواع برش های حلزونی شکل ، پارچه های حریر ، یا پایین دامن و… کاربرد دارد.

به کمک آن لبه ی پارچه به صورت ۳ لایه در می آید و ریشه نمی شود .

این پایه در سایز های ۱، ۲ ،۳، ۴، ۵، ۶ موجود می باشد.

که با افزایش شماره پایه ، میزان تای ایجاد شده با آن نیز بیشتر می شود .

پایه لول سایز 6 چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۵) پایه چین حرفه ای

به طور کلی سه نوع پایه چین در بازار وجود دارد.

پایه چین سوزنی ، پایه چین حرفه ای و پایه چین فنر

دار .که به کمک هر یک می توانیم چین های منظمی را روی پارچه ایجاد کنیم .

پایه ی چین حرفه ای ۳ تکه بوده و به وسیله ی آن می توان چین های یکنواختی را در ۲ سایز کوتاه و بلند ایجاد کرد .

پایه چین حرفه ای سه تیکه چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۶) پایه چین پلیسه پشت پیچ

این پایه می تواند چین های منظم و پلیسه مانندی را پشت هم روی پارچه ایجاد کند . به کمک پیچ پشت آن می توان میزان چین ها را تنظیم نمود . این پایه مناسب چرخ های راسته دوز صنعتی است و از کیفیت بالایی برخوردار است .

پایه چین پلیسه پشت پیچ چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۷) پایه چین سوزنی

 به کمک این پایه می توان چین های ریز و یک دستی را روی پارچه ایجاد کرد و دوخت جذاب تری داشت .

چین های سوزنی برای انواع دامن ، یقه ، آستین ، تزیین وسایل آشپذخانه و …کاربرد دارد و باعث زیبایی بیشتر دوخت می شود .این پایه به صورت فلزی و پیچی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

پایه چین سوزنی چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۸) پایه گاند یا فولدر

این پایه برای دوخت انواع نوار اریب در لبه ی پارچه مناسب می باشد. بر اساس عرض نواری که داریم باید از پایه با شماره ی مناسب آن استفاده کنیم .

پایه ی گان دوزی بدون تعویض کارپیشبر می تواند انواع نوارها رابه صورت ۴ لا، به لبه ی پارچه بدوزد و یک لبه ی ۱ سانتی در کنار پارچه ایجاد کند که باعث زیبایی پارچه و پنهان شدن ریشه ها می شود .

پایه گان

۹) پایه پلاستیکی چرخ صنعتی

دوخت پارچه های پلاستیکی و کشی نسبت به سایر پارچه ها کمی دشوارتر است . این پایه کمک می کند تا

پارچه به راحتی زیر چرخ قرار گیرد و سُر نخورد.

پایه پلاستیکی برای دوخت انواع پارچه های ریون و پلاستیکی و کشی مناسب است و از پیچ خوردن یا چین شدن لبه ی دوخت جلوگیری می کند‌

پایه پلاستیکی چرخ صنعتی ( راسته دوز)

۱۰) پایه زیپ یک طرفه

این پایه برای دوخت انواع زیپ ساده کاربرد دارد و به صورت پایه زیپ یک طرفه از چپ و پایه زیپ یک طرفه از راست تولید شده اند. از این پایه ها می توان برای دوخت انواع زیپ کاپشنی ، مانتو و … استفاده کرد و دوخت تمیز و زیبایی داشت .

پایه یکطرفه (چپ) چرخ صنعتی ( راسته دوز)

 فنر فنتول

فنر فنتول یا تنظیم کننده ی نخ ، وجود این قطعه اهمیت بسیار زیادی در تمیزی دوخت دارد . این فنر در قسمت تنظیم نخ چرخ خیاطی قرار می گیرد و کار آن برگرداندن اضافه نخ ها از قسمت کمپلت می باشد .

خرابی این قطعه باعث ایجاد دوخت های شل و یا جمع شدن نخ در زیر پارچه و یا پارگی مدام نخ می شود.

در صورت خرابی این قطعه لازم است آن را سریعاً تعویض کنیم ، در غیر این صورت دوخت با مشکل مواجه خواهد شد .

فنر فنتول

صفحه چرخ صنعتی

صفحه ای است فلزی که محافظ کارپیشبر می باشد و باعث یکدست شدن سطح چرخ شده و حرکت پارچه را راحتتر می کند. اغلب جنس این صفحه فلزی است و می توان خط کش آهنربایی را روی آن نصب کرد .

صفحه چرخ صنعتی ( راسته دوز)

کارپیشبر چرخ خیاطی صنعتی

کار پیشبر قطعه ایست فلزی و دندانه دار که در زیر سوزن چرخ خیاطی قرار گرفته و وظیفه ی به حرکت در آوردن و یا ثابت نگه داشتن پارچه زیر سوزن را برعهده دارد . کارپیشبر به کمک دندانه های روی آن می تواند پارچه ها را هنگام دوخت به سمت عقب یا جلو هدایت کند.

کارپیش بر چرخ صنعتی ( راسته دوز)

پنس سردوز

پنس سردوز ابزاریست برای نخ کردن دستگاه سردوز  و همچنین برای تمیز کردن درزها و قسمت های باریک چرخ های خیاطی از پرزها و خرده پارچه ها.

این وسیله ، فلزی و سرکج بوده و نوک نسبتا تیز وگیره مانندی دارد و برای برداشتن اجسام ریز و گرفتن نخ مناسب است.

پنس سردوز اعلا

آنتن ( پایه نگهدارنده )

آنتن وسیله ای برای نگهداشتن دوک ها در چرخ های خیاطی و سردوز می باشد . آنتن کمک می کند هنگام استفاده از چند نخ همزمان ،  نخ ها در یکدیگر گره نخورده و دوخت با مشکل مواجه نشود.

برخی از انواع آن دارای کفی چدنی و سنگین است و نیاز به نصب ندارد و پشت چرخ قرار میگیرد و برخی دیگر پیچی بوده و باید روی میز متصل شود.

آنتن ها دارای تعداد شاخه های متفاوت بوده و بسته به تعداد نخ مورد نیاز می توان از آنتن مناسب استفاده کرد . مانند آنتن سه نخ ، آنتن تک شاخ و ….

پایه نگهدارنده دوک مدل سه شاخ

خرازی یاس کلیه انواع پایه و ملزومات جانبی چرخ خیاطی را با کیفیت عالی در فروشگاه های خود موجود دارد . شما عزیزان میتوانید از طریق سایت خرازی یاس و یا به صورت حضوری از انواع محصولات دیدن کنید و به آسانی ثبت سفارش نموده وخریدی امن را تجربه کنید .

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس