سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

نخ خیاطی و انواع نخ پلی استر یا نخ لی دوزی

مقدمه

نخ رشته‌های باریک و بلندی است که از کنار هم قرار گرفتن الیاف طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده و به کمک دستگاه‌های ریسندگی به هم بافته یا تابیده می‌شوند.
نخ یکی از پرکاربردترین اختراعات بشر است که جزء ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین ابزار برای دوخت و دوز به شمار می‌آید و به جرأت می‌توان گفت که عنصر اصلی در خیاطی به شمار می‌آید و بدون آن عملاً خیاطی معنایی ندارد.

الیاف تشکیل دهنده ی‌نخ

به طور کلی نخ‌ها به سه دسته ی‌تشکیل شده از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو طبقه بندی می‌شوند.

نخ‌های طبیعی

نخ‌های طبیعی نخ‌هایی هستند که منشأ تولید آنها در طبیعت یافت می‌شود و خود به سه دسته ی‌ نخ طبیعی با منشأ گیاهی مانند پنبه، ذرت، کتان، چتایی و … نخ طبیعی با منشأ حیوانی مانند پشم، مو، ابریشم و… و نخ طبیعی با منشأ معدنی مانند پنبه نسوز، الیاف کربن، الیاف معدنی و … طبقه بندی می‌شوند.

نخ‌های مصنوعی

نخ‌های مصنوعی نخ‌هایی هستند که منشأ تولید آنها به طور مستقیم در طبیعت یافت نمی‌شوند و به صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها تولید می‌شوند. این نخ‌ها منشأ شیمیایی دارند مانند پلی استر، پلی آمید، آکریلیک و ….. البته نوعی از الیاف مصنوعی نیز هستند که غیر مستقیم منشأ طبیعی نیز دارند مانند الیاف شیشه و ویسکوز.

نخ‌های ترکیبی

این نخ‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی با هم پدید می‌آیند.

نخ پلی استر

با رشد جمعیت و افزایش نیاز به محصولات تولید شده با نخ، نوعی از نخ‌های مصنوعی با ترکیبات شیمیایی پلی استر پدید آمدند و توانستند با مزایای زیادی که دارند جایگزین مناسبی برای پنبه و نخ‌های طبیعی باشند.
پلی استر ترکیبی از چندین ماده ی‌شیمیایی است که طی فرآیندی به شکل رشته‌های نازک در آمده و به کمک دستگاه‌های ریسندگی آنها را به نخ تبدیل می‌کنند.
نخ‌ها اصلی‌ترین محصول تولیدی از الیاف پلی استر هستند، طوری که ۴۰ درصد از پلی استر تولید شده در دنیا صرف تهیه نخ شده و در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از پلی استر بکار رفته در نساجی برای تولید انواع پارچه و نخ دوخت و دوز بهره می‌گیرند.
پارچه و نخ‌هایی که از پلی استر تولید می‌شوند در ساخت انواع پوشاک، کمربند ایمنی، پد موس، فرش، کلاه، روکش مبلمان، طناب و … بکار می‌آیند.

پک نخ لی رنگی دلفین (36 عددی)

انواع نخ خیاطی

نخ، با کیفیت‌ها و ضخامت‌های متفاوت در صنایع مختلف کاربرد دارد. از انواع آن می‌توان به نخ ابریشمی، فاستونی، پنبه، فلزی و… اشاره نمود.
نخهای مورد استفاده در خیاطی و دوخت و دوز به دو دسته ی‌نخ پلی استر و نخ لی طبقه بندی می‌شود، که هر کدام به دو شکل دوک و قرقره در بازار وجود دارند.
نخ‌های خیاطی را باید متناسب با جنس و ضخامت پارچه و همچنین متناسب با رنگ پارچه و یک درجه تیره‌تر از آن انتخاب کرد.

نخ لی دوزی ( ۲/۲۰ )

نخ لی دوزی یا نخ رو دوزی، این نخ بیشتر برای چرخ‌های راستادوز کاربرد دارد البته گاهاً در چرخ‌های خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نخ ضخیم بوده و هنگام دوخت حالت برجستگی به کار می‌دهد. نخ لی برای رودوزی‌ها و دوخت درزهای بیرونی انواع البسه ی‌لی، کتان و بطور کلی پارچه‌های ضخیم‌تر کاربرد دارد. همچنین برای دوخت کیف، انواع چادرهای برزنتی و مسافرتی، ا نواع کاور و… نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد.
نخ لی به دو صورت دوک و قرقره موجود می‌باشد که متراژ تقریبی هر دوک ۵۰۰۰ یارد می‌باشد.

نخ پلی استر (۲/۴۰)

این نخ که با نام‌های نخ دوک، دوک خیاطی و نخ خیاطی بیشتر شناخته می‌شود، هم با چرخ‌های خانگی و گاهاً با چرخ‌های راستادوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نخ‌ها ۱۰۰٪ پلی استر بوده و مقاومت بالایی دارند. قابل شستشو، با ثبات رنگی تضمینی و تنوع رنگی بسیار بالا چیزی در حدود ۷۰۰ رنگ می‌باشد. که البته از این تعداد ۲۰۰ رنگ آن کاربردی است و ما بقی طیف‌های رنگی مشابه می‌باشند.
مقدار تقریبی هر دوک در حدود۴۵۰۰ متر است، البته سایز کوچک و کم حجم آن به صورت قرقره نیز موجود می‌باشد.

معیار سنجش کیفیت نخ

نخ‌ها دارای تنوع و کیفیت‌های متفاوتی هستند که بسته به مورد مصرفی باید از نخ مرغوب متناسب و مخصوص آن نیز استفاده کرد.
ملاک‌هایی برای تعیین مرغوبیت یک نخ در نظر گرفته شده که با بررسی آنها می‌توانیم نخ با کیفیت را تشخیص دهیم. این معیارها عبارتند از :
استحکام
مقاومت پایین یک نخ سبب می‌شود که در هنگام کاربر اثر کشیدن مدام پاره شود و این تداوم پارگی سبب افت کیفیت نهایی دوخت و پایین آمدن سرعت کار می‌شود. برای تست استحکام نخ کافیست نخ را چندین بار از قسمت‌های مختلف بکشید، اگر پاره نشد نخ مرغوبی انتخاب کرده‌ایم.
یکنواختی نخ
یکی دیگر از ملاک‌های کیفیت نخ، صاف و یکدست بودن و عدم وجود گره در طول نخ می‌باشد. وجود گره‌های ریز و یا خرابی در طول نخ باعث پاره شدن نخ و یا حتی شکستگی سوزن می‌شود.
یکنواختی و یکدستی نخ باعث افزایش کیفیت دوخت شده و جلوه ی‌خوبی در نتیجه کار ایجاد خواهد کرد.
ثبات رنگ
عدم رنگ دهی نخ یکی دیگر از معیار‌های کیفیت نخ به شمار می‌رود. اگر نخی ثبات رنگ نداشته باشد پس از دوخت در صورت قرارگیری در مجاورت رطوبت، رنگ به سایر قسمت‌های پارچه نفوذ کرده و سبب خرابی پارچه و دوخت می‌شود.
برای اطمینان از ثبات رنگی نخ کافیست مقداری از آن را مرطوب کرده و بین دولا پارچه ی‌سفید قرار دهیم و با فشار دست، آن را روی پارچه بکشیم.
اگر روی پارچه اثری از رنگ ایجاد نشد، نخ رنگ ثابت است.
شفافیت
معیار دیگر برای تشخیص کیفیت نخ، شفافیت آن است. نخ‌های با رنگ‌های شفاف و زیبا از مواد مرغوب در آنها استفاده شده و پس از کار نیز جلوه ی‌خوبی به دوخت می‌دهد.

نمره نخ

در هنگام دوخت باید حتما به جنس و ضخامت پارچه توجه نمود تا بتوان از نخ مناسب آن استفاده کرد.
این امر سبب می‌شود هم دوخت راحت‌تری داشته باشیم و هم جلوه ی‌نهایی کار زیبا‌تر شود.
به همین منظور بسته به ضخامت نخ، شماره‌هایی روی آن ذکر شده که این شماره‌ها براساس مقدار وزن نخ در واحد طول محاسبه می گردد و نمره ی‌نخ یا شماره ی‌نخ یا سایز نخ نامیده می‌شود.
این شماره‌ها به صورت ۶۰ -۴۰ – ۲۰ و… روی آن نوشته شده می باشد. هرچه نمره ی‌نخ بیشترباشد ضخامت آن کمتر می‌شود ، یعنی نخ با شما ره ی‌۶۰ ظریف‌تر از نخ با شماره ی‌۴۰ می‌باشد.
پس در هنگام خرید لازم است به سایز نخ نیز توجه نمود.

نحوه ی‌خرید آنلاین نخ پلی استر و نخ لی

خرازی یاس انواع نخ لی و نخ پلی استر را در رنگ بندی کامل برای شما عزیزان فراهم آورده است. می‌توانید با مراجعه به پیج و یا سایت خرازی یاس از آنها دیدن کنید و در صورت نیاز هم از طریق دایرکت و هم مستقیم از سایت خرید نمایید.
این مجموعه برای خرید‌های آنلاین تخفیفات جذاب و هیجان انگیزی در نظر گرفته است.

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس