سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...
سرچ کن نخ ... کاموا ... سوزن ... قیچی ... نوار سنتی ... اریب ... هر چی دوست داری ...

نخ عمامه

مقدمه

نخ یکی از پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین اختراعات بشر است که با جنس و ضخامت و رنگ بندی متنوع در بسیاری از صنایع و هنرهای به شکلهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخ عمامه با قطری در حدود نیم میلی‌متر یکی از انواع پرکاربرد نخ به‌ خصوص برای انواع رودوزی‌ها و گل‌دوزی و حاشیه‌ دوزی کارهای نمدی و بسیاری از هنرهای دیگر می‌‌باشد. حتی می‌‌توان از این نخ برای کار با چرخ ‌خیاطی نیز استفاده کرد که فقط کافیست‌ سوزنی ضخیم‌‌تر با چشمی درشت‌تر برای چرخ در نظر گرفت.
نخهای عمامه نسبت‌ به نخ‌‌های مشابه از مقاومت و استحکام بسیار خوبی برخوردار است و به‌ راحتی پاره نمی‌ شود.

نخهای عمامه از لحاظ جنس

جنس نخِ عمامه بیشتر از کتان، پنبه و ابریشم تشکیل ‌شده است. که نوع ابریشمی آن به‌ خاطر براقیت و درخشش زیاد و همچنین تابیدگی بالای آن اکثراً برای انواع قلاب‌ بافی و … کاربرد دارد و نوع پنبه ‌ای این نخ که از درخشش و تابندگی کمتری نسبت ‌به نوع ابریشمی برخوردار است اغلب برای رودوزی‌ها و دوخت حاشیه کارهای نمدی و … مورد استفاده قرار می‌‌گیرد . البته گاهاً در مواردی نخ‌های عمامه با ترکیبات پلی استر نیز تولید می‌‌شوند.
رنگ‌بندی این نخ بسیار متنوع است . ازاین رو دست هنرمند برای انتخاب رنگ و ایجاد ترکیب رنگی‌های چشم‌ نواز در کارهای هنری و گل ‌دوزی بسیار باز می‌‌باشد. شماره بندی نخهای عمامه براساس رنگ‌ بندی و قطر نخ از شماره ۱۰ به بالا صورت گرفته است. این بدان معناست که ظریف ‌ترینِ این نخ با شماره ده در بازار به فروش می‌ رسد.

نخ عمامه - نخ قلاب بافی

کاربردهای نخِ عمامه

نخهای عمامه از دو رشته نخ به‌ هم تابیده و درهم کوبیده‌‌ای تشکیل‌ شده اند. این رشته ها قابلیت جدا شدن از یکدیگر را ندارند و به ‌صورت نخ یک‌ لا دیده می‌‌شود. این نخ از نخ‌‌های مورد استفاده در گل‌ دوزی ضخیم ‌تر بوده و کار با آن راحت ‌تر است.
از آن برای پر کردن نقش‌‌ها و طرح ‌های گل ‌دوزی، نمد دوزی‌ها، دوخت درزها و انواع رودوزی‌ها… ، صنایع دستی، بافت دستبند، قلاب بافی‌ها، بافت رومیزی و … استفاده می‌ کنند. همچنین به‌خاطر ضخامتی که دارد برای ایجاد خطوط برجسته روی پارچه نیز کاربرد دارد.

نخ عمامه - کاربرد نخ عمامه - قلاب بافی

کیفیت نخ عمامه

همان‌ طور که گفته شد نخهای عمامه بیشتر برای کارهای رودوزی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. پس انتخاب یک نخ با کیفیت و مرغوب، از اهمیت بالایی در زیبایی و ماندگاری کار، برخوردار است.
ثبات بافت، ثبات رنگ، استحکام، یکنواختی نخ و عدم وجود پارگی و گره در طول نخ، شفافیت و زیبایی ظاهری نخ، همگی ازجمله مواردی هستند که برای اطمینان از کیفیت یک نخ باید مورد بررسی قرار گیرند. برای تست ثبات رنگ کافیست مقداری از نخ را مرطوب کرده و روی پارچه سفیدی، با فشار دست بکشیم. اگر اثری از رنگ روی پارچه باقی نماند یعنی نخ رنگ ثابت بوده و در مجاورت آب و با شست‌ وشو رنگ آن به سایر نقاط پارچه نفوذ نخواهد کرد.


همچنین باید با کشیدن مقداری از نخ، از استحکام آن نیز یقین حاصل کرد . در غیر این صورت در طول کار و با هر بار کشیده شدن، نخ دچار پارگی شده و کار با مشکل مواجه خواهد شد.
بهترین برندها در طراحی و تولید انواع نخهای عمامه سه شرکت دمسه، رد هارت و پنگوئن می‌ باشند. هر کدام به‌ ترتیب محصول کشورهای فرانسه، هند و چینمی باشند . این نخها با کیفیت و رنگ‌ بندی عالی تولید شده و در بازار عرضه با یکدیگر رقابت می‌ کنند.

نحوه ی‌خرید آنلاین نخ

خرازی یاس انواع نخ عمامه را ٬ هم به شکل اسپورت و چند رنگ وهم به صورت تک‌ رنگ و در طیف رنگی متنوع با بهترین کیفیت و قیمت در معرض فروش قرار داده است. با مراجعه به سایت یا پیج این فروشگاه می‌‌توانید به‌ صورت عمده و جزئی خریدی امن و مقرون ‌به ‌صرفه را تجربه کنید. لازم به یاد آوری است که به دلیل تفاوت نور در گوشی های مختلف ٬ امکان اختلاف رنگ جزیی هنگام خرید وجود دارد.
مجموعه یاس برای خرید‌های آنلاین، تخفیفات جذابی را در نظر گرفته که خرید را دل‌ چسب‌تر می‌ نماید.

فهرست مطالب
آخرین مقالات یاس